BILDESTEDER | BILDSTÄTTEN
70°14′57″N, 21°47′31″E – 59°54′34″N, 10°47′21″E – 41°14′N, 1°49′E
9-10. september 2023
Bildesteder / Bildstätten
Bildesteder / Bildstätten handler om transformasjon og forflytning. Tre steder, Bergsfjord, Vålerenga og Sitges, tre årstider. Mellom ankomst og avreise. Et møte mellom scenograf og billedkunstner Worm Winthers skisser og dramaturg Tone Avenstroups tospråklige tekster. I utgangspunktet et bokprosjekt som ble uvidet til en performance med konkret lyd, gitarsound og video. Produsert og vist i ZfZ - Zimmer für Zeiterweiterung. Prosjektet har en forbrukervennlig profil, er resirkulerbart og egner seg for barn i alle aldre.
«Bildesteder | Bildstätten» er en visuell sound-poesi-performance med installasjonskarakter. På et langbord ligger silketrykk, åtte grafiske blad, slik at bildene og teksten fra boka kan leses uavhengig fremføringen. På veggen projiseres en video inkorporert i performancens timing. De fire aktørene står spredt, på hver sitt sted i de to rommene. Plassering av høytalere med forskjellige utstrålingsvinkler forsterker romfølelsen. Det er ikke mulig å se performancen som ett bilde. Man må bevege seg som i et galleri.
08. juli - 26. august 2023
trykk her, Blakerbiennalen 2023
TRYKK HER presenterer et tosifret antall kunstnere i historiske omgivelser på festningsanlegget Blaker skanse og i Blaker gamle meieri.
TRYKK HER tar for seg trykking som kunst og ytring, som håndverk og mesterverk, tradisjon, prosess og samtid. Med gratis trykkekurs for barn og åpne verksteder der alle som vil kan prøve seg. En kunstmønstring med trøkk i!
TRYKK HER er kuratert av kunstnerne Erika Lehn Reed og Suzannah Rehell Øistad, som er verksmestere ved Guttorm Guttormsgaards grafikkverksted på Blaker gamle meieri.
***
ÅPNING LØRDAG 8. JULI KL. 15 PÅ BLAKER SKANSE
Åpningstale ved Alf Christian Samuelsen
Musikk ved Karoline Dahl Gullberg, Arne Hiorth og Stian Omenås
Spill i speil – grafikkfanfare av Arne Nordheim
Gratis og åpent for alle!
Utstillingen er åpen 14–18 på åpningsdagen.
Ellers er utstillingen åpen lørdager og søndager, kl. 12–16.
***
Med Nina Björkendal, Alejandra Aguilar Caballero, Albrecht Dürer, Francisco Goya, Tom Gundersen, Beatrice Guttormsen, Guttorm Guttormsgaard, Elin Kjøsnes, Käthe Kollwitz, Herleik Kristiansen, Sonja Krohn, Cathrine Alice Liberg / Erika Lehn Reed / Suzannah Rehell Øistad, Randi Liliequist, Edvard Munch, Open Press Redux / Marius Reed, Line Prip, Vibeke Luther O’Rourke, John Savio, Arne Bendik Sjur, John Søraune, Ingar Øistad. Design: Bergljot & co v/ Tiril Haug Johne.
***
Kunst- og håndverkskultur har lenge preget Blaker. Fra 1917 til 2003 ble det utdannet formingslærere på Blaker skanse. I dag viderefører Guttormsgaards arkiv og atelierfellesskapet KunstSkansen stedets kunst- og håndverkstradisjon på ulike måter. Blakerbiennalen er et samarbeid mellom de to institusjonene. Mønstringen er utviklet under ledelse av Alf Christian Samuelsen (KunstSkansen), i samarbeid med Ellef Prestsæter (Guttormsgaards arkiv) og Håkon Sæther (Lillestrøm kommune).
Mønstringen er laget med støtte fra Lillestrøm kommune, Viken fylkeskommune, Norsk kulturråd, Norske Grafikeres Fond og Aurskog Sparebank.
09. - 10. juli 2023
Lillestrøm Kulturskoles sommerutstilling
Uke 23 få Kunst Skansen storinnrykk av unge kunstnere!
Lillestrøm kulturskoles over 100 elever kommer for å jobbe i våre lokaler fra søndag 4 juni og gjennom hele uke 23. Uken avsluttes med en hei dundrende utstillingsåpning fredag 9 og utstilling i Galleri Blaker Skanse lørdag 10 og søndag 11 juni 13- 16 begge dager. Sjelden har så mange kunstnere vist sine arbeider hos oss samtidig!
Utstillingen vil vise arbeider produsert på kunstverkstedene ved Lillestrøm kulturskole fra januar frem til i dag og ikke minst vil det bli vist frem resultatet av kunsten workshopene som har vært på Skansen i løpet av prosjektuken: fremvisning av svært kortreist kunst! En utstilling hvor farger, medieutforskning og kunstglede sitter i høysetet.
Gruppene har jobbet innenfor mange ulike sjangere og med forskjellige medier og teknikker; Portrett, gipsskulptur, grafikk, filmkunst, kollasj og keramikk
Kunstpedagoger: Astrid Hjortdal og Mark Wennberg
Kunstnere:
Kunstverksted Fetsund:
Dalen 5.-7. klasse
Garderåsen 5.-7. klasse
Garderåsen 7.-10. klasse
Hovinhøgda 3.-7. klasse
Østersund 7.-10. klasse
Østersund Ungdom, 9. klasse
Kunstverksted Frogner:
2.- 3 Klasse
4.- 5 Klasse
6.- 7 Klasse
Ungdom, 8. klasse til 19 år
Kunstverksted Lillestrøm:
2.-4. klasse på mandager
5.-7. klasse på mandager
Ungdom, 8. klasse til 19 år på mandager
2.-4. klasse på onsdager
5.-7. klasse på onsdager
Ungdom, 8. klasse til 19 år på onsdager
Kunstverksted Sørumsand:
2.- 4 Klasse
5.- 6 Klasse
7.- 8 Klasse
Ungdom, 8. klasse til 19 år
15. april -17. mai 2023
FØLGERE/FORFØLGERE
Inghild Karlsen
Inghild Karlsen viser installasjoner i galleriet og i Krutthuset. Venn, musiker og kritiker, Chris Eriksen åpner utstillingen. Utstillingen er åpen hver helg kl. 13 til 16. frem til og med 17 mai. For besøk utenom dette kontakt mob, 412 73 663
Utstillingen kretser rundt repetisjoner og symboler som henspeiler på min egen forfølgelse og videreutvikling av mitt arbeide. Når vi nå opplever dataalderens digitale flom av algoritmer vi aldri før har sett, tenker jeg: Det å følge håndens reise med penselens strek i dialog med vann, enten det er i form av maling, filting eller gips gir en ekstra verdi i disse dager som ingen skjermer kan gjengi. Algoritmer føler ingenting.
I galleriet vises tusj malerier, trykk og skulpturer. For å se installasjonen i Krutthuset må publikum stå i døren og lyse med lommelykt i øyehøyde. Se nærmere info i galleriet.
Inghild Karlsen mottok Norges mest høythengende kunstnerstipend, Rune Brynestads minnestipend i 2021. Hun har gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk, og står bak et av nyere norsk kunsthistories viktigste verk. Det er filtskulpturen Fugleskremsler fra 1979.
«Skremslene startet med en tanke om at havet i nordområdene måtte vernes mot oljeboring», sier Inghild Karlsen. De ble satt opp på Ynsteholmen utenfor Mandal i 1983. Hvor de en mørk natt, ble kuttet ned. Det som Dagbladets tidligere kunstkritiker, Harald Flor, kalte for «de lange baufilers natt».
Utdrag fra komiteens begrunnelse:
«Gjennom flere tiår har Inghild Karlsen bidratt til et mer åpent og utforskende kunstfelt. Hun har blitt fremhevet som en representant for nye tendenser innen norsk kunst siden 1980-tallet, da hun var tidlig ute med å utforske installasjon og utradisjonelle materialteknikker, i tillegg til video som selvstendig kunstuttrykk. Hun jobbet i starten av karrieren med tekstilkunst, men markerte sitt kunstnerskap på 1970- og 1980-tallet med skulpturer i ull-filt, performance og installasjoner hvor materialer og gjenstander som dyreskjelett, hvalbein, ull og fiskeredskaper fremsto som bærende elementer. Mediene hun tok i bruk, har gått fra å være marginale den gang, til å stå sentralt i nåtidens kunst».
«Komiteen ser et særdeles solid og langt kunstnerskap, som fortsatt er aktivt og i utvikling. Karlsen har i en rekke av sine arbeider tatt utgangspunkt i konkret kulturhistorie, landskap og levesett i nordlige områder. I hennes dynamiske og utforskende kunstpraksis har et særegent vokabular vokst frem, vel så inspirert av lokal kultur og tradisjon, som av den europeiske kunsthistorien. Karlsen har gjennom sitt arbeid gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk», heter det videre.«
Inghild Karlsen er født i Tromsø, hun bor og virker i Oslo og Tromsø. Inghild Karlsen har deltatt på en rekke utstillinger, blandt annet på Henie-Onstad Kunstsenter,1983 og 1991, 2021-2024, Sao Paulo Biennial, Brazil-1994.
Hun var festspillkunstner ved festspillene i Nord Norge i 1989 og Bergen,1999. Hun hadde atelierstipend ved PS1 i New York i 1984-85’, Cite i Paris 1988 og Kunstlerhaus Bethanien i Berlin 1995-96’. I 1999 fikk hun den Norske stats garantiinntekt for billedkunstnere. Hun er innkjøpt av en rekke museer og private samlinger og har utført flere offentlige utsmykninger, skulpturer, ofte støpt i samarbeid med Bo Bisgaard. Grafiske arbeider er særtrykk, utført hos Kjell Johanson i Jerez, Spania Hennes siste store separatutstilling var på Bomullsfabrikken Kunsthall, Arendal, 2021/2022
Chris Eriksen
Chris Erichsen er musiker, journalist, kortfilmskaper, scenekunstner, skribent, redaktør, teater og kunstkritiker. Han har gitt ut plater med The Aller Værste!, Løver og Tigre og Ratataboo!, samt som soloartist. I 2018 fikk han støtte fra Norsk kulturråd til utvikling av scenekunstprosjektet Alt vi gjør er forgjeves (eller ikke).
Wikipedia o.a
4.-26. januar 2023
På vippen
Randi Liliequist
Galleri Blaker Skanse åpner utstillingen «På vippen» av Randi Liliequist lørdag 4. februar 2023 kl. 18:00. Åpningstale ved Vilde Andrea Brun. Livemusikk av Nils Petter Molvær. Utstillingen er åpen hver lørdag og søndag 04.02-26.02.2023 kl. 13:00-16:00.
«Økologisk vippepunkt er en overgang mellom to stadier, der et økosystem på land eller i vann kommer ut av en stabil måte å være på og tipper over i en helt annerledes tilstand. Ved et slikt skifte klarer ikke økosystemet å vende tilbake til sin opprinnelige form.» (Store Norske Leksikon).
Denne utstillingen tar utgangspunkt i den turbulente og uforutsigbare tiden vi lever i. Den er laget av kjærlighet til vår felles utarmede jordklode og alt som naturlig eksisterer her. Kunstverkene har i seg et inderlig ønske om å ivareta, resirkulere, beskytte, inkludere, utveksle, lytte og samarbeide i balanse med naturen. Denne kolossale og finmaskede naturen, som vi mennesker er en knøtt liten del av.
Randi Liliequist utrykker seg gjennom tekstile stofftrykk på bomull og silke. Hun bruker den grafiske teknikken monotypi-trykk, som betyr at hver tekstil er unik. Arbeidsprosessen starter med bevegelser, som slippes ut gjennom hendene og over i redskaper, farger, trykk og tekstil. En «musikalsk» arbeidsform hvor hun lytter seg videre gjennom ulike visuelle improvisasjoner.
Noen kunstverk lar hun forbli rene todimensjonale stofftrykkede tekstiler. Andre trykkede verk, klippes, remses, rives fra hverandre og frynses, flettes, applikeres og sys sammen på nye måter. Dermed framstår verkene som tekstile collager og tredimensjonale objekter.
Nils Petter Molvær: Norsk trompetist, komponist og produsent, som tar flere musikkstiler – jazz, ambient, house, elektronisk og break beats, samt elementer fra hip hop, rock og popmusik – og uanstrengt omformer dem til unike og dramatiske lydlandskap med dyp intensitet.
(…)
En trompet som vet å fange både polarisen og den brennende ørkensanden, som kan skildre bølgende folkemengder like godt som total ensomhet – som mister seg selv, men alltid finner veien tilbake igjen. Molvær har sin egen helt individuelle lyd, påvirket like mye av poesien i den skandinaviske naturen, som av elektronisk kalkulasjon, og sist men ikke minst av kolleger som Miles Davis og Jon Hassel. Men mer enn noe annet er Molvær seg selv. Når du hører ham spille, er det lett å glemme at instrumentet hans er en trompet.
Vilde Andrea Brun: Vilde Andrea Brun har en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (Nå KMD ved UiB). Hun har erfaring fra kunstnerdrevne initiativer, som kunstnergruppen Ytter, Eksperiment SUS og Isotop atelier og visningsrom. Hun har også erfaring som skribent, kurator og formidler. Fra 2011-2016 jobbet hun som rådgiver for visuell kunst i Bergen kommune, før hun flyttet til Lillehammer og tok over stillingen som daglig leder ved Oppland Kunstsenter, hvor hun fremdeles har sitt daglige virke. Her har hun blant mye annet satt i gang Kunstbokmessen og Kunstbokhandelen B*stard.
Utstillingen har mottatt prosjektstøtte fra BKV (Billedkunstnernes vederlagsfond) og støtte fra KunstSkansen.
Foto: Øystein Thorvaldsen. Plakatdesign: Siri Leira.
7.-29. januar 2023
Dyrets øye
Anne Kampmann
Anne Kampmanns bilder kretser om skjebnefelleskapet vi alle deler. Sorg og lengsel etter å være ett med naturen - Dyrets øye, det tredje øye, ser bortenfor menneskets snevre perspektiv, inn i en verden av væren.
Kinofilmens hastighet er 25 bilder per sekund. Gud vet hvor mange bilder per sekund som flimrer forbi i våre daglige inntrykk. Men det er som om vi, i de korte øyeblikkene vi snakker om, plutselig og overraskende kan se imellom to bilder. Vi gjennomskuer en del av det synlige som ikke var ment for oss. Kanskje det var ment for nattfugler, reinsdyr, ildere, ål, hvaler…
John Berger, Why Look at Animals, Penguin books, 2009, p.10
Anne Kampmanns bilder kretser om skjebnefelleskapet vi alle deler. Sorg og lengsel etter å være ett med naturen - Dyrets øye, det tredje øye, ser bortenfor menneskets snevre perspektiv, inn i en verden av væren.
Anne Kampmann har siden debuten i 1982 hatt mer enn 50 separatutstillinger i inn- og utland. Hun har deltatt på mer enn 40 gruppeutstillinger og ca. 100 kollektive, også i inn- og utland. Hun er innkjøpt av flere kommuner og fylkeskommuner, samt offentlige samlinger, bl.a. Norsk Kulturråd og Nasjonalgalleriet. Har hatt utsmykkingsoppdrag på flere alders- og sykehjem, på skoler og har vunnet lukket konkurranse for utsmykking av Kampen Kirke, Stavanger. Anne Kampmann er tildelt en rekke stipend, bl.a. treårig arbeidsstipend og fra 2000 Statens garantiinntekt for kunstnere.
Se ogå kunstnersamtale mellom Anne Kampmann og Christel Sverre.
desember 2022
TRÅD - TEGN - TRE
Prosjektrom med Eva Schjølberg
Eva Schjølberg arbeider med tredimensjonal form og tekstil. Arbeidene stilles ofte ut i relasjon til rom og arkitektur, som installasjoner eller enkeltverk.
I perioden Prosjektrom i Galleri Blaker Skanse i desember møter de besøkende kunstneren i arbeid og får innblikk i ideutvikling og arbeidsprosesser. Galleriets to hovedrom viser installasjoner med tema TRÅD og TRE, satt sammen av nye og tidligere skulpturelle arbeider i tekstil og artist books. Et tredje rom i galleriet vil være et arbeidsrom, bl.a. for japansk kalligrafi og bøker laget for hånd. Et foredrag om japansk håndlaget papir vil bli annonsert med visning av forskjellige typer washi fra Japan.
Takk for støtte fra Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Eva Schjølberg, født 1959 i Oslo, er utdannet ved KHiO (SHKS) i årene 1982-1986. Hun var forskningsstipendiat i Japan i 1987-89, og leverte hovedfagsprosjekt på KHiO i 1990 basert på studier i Japan. Hun studerte og arbeidet videre i Japan frem til 1995.
Schjølberg har hatt separatutstillinger i Norge, Sverige og Japan, og deltatt på kollektivutstillinger i store deler av verden. Arbeider er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Norsk Kulturråd og Stiftelsen Fokus, Borås, Sverige.
Schjølberg mottok i 2003 The Nordic Award in Textiles fra Stiftelsen Fokus, Borås.
05 - 27. november 2022
Dead or Alive
Ulrike Niederberger og Regina Pedersen
Dead or Alive vises hver helg fra kl. 13-16. i perioden 5.-27. november.
Ulrike Niederberger er kunstner på KunstSkansen mens Regina Pedersen praktiserer sitt kunstnerskap i Steigen
Kunstnerne leker med begrepet Dead or Alive og setter det i sammenheng med historiske matlagingsredskaper og metoder ofte benyttet av kvinner opp gjennom tidene.
Teknikker som tidligere kom av nødvendighet er i ferd med å forsvinne fra vår kulturarv. Gjennom fotografier og installasjoner settes objekter og materialer inn i en ny sammenheng.
Regina og Ulrike ønsker å løfte frem arven og minnet om bestemødre, og mødres kunnskap og redskap.
Velkommen!
15. oktober 2022
KRUTTHUSET
Selina Rosenborg viser utstillingen Krutthuset, - i Krutthuset på Blaker Skanse.
Krutthuset av Selina Rosenborg er videreføringen av prosjektet The Talk, som ble vist som en del av masterutstillingen i Bergen Kunsthall våren 2022. Opprinnelig består prosjektet av to papirskulpturer, en hvit kanin i sort kjole og en humanoid figur med lange lemmer, krummet rygg og et reptilaktig hode. Sitater på klærne og kroppene deres indikerer at de er gitt rollene som henholdsvis overgriper og offer i et forhold preget av vold, og de har en samtale seg imellom over en digital meldings-app. I videreføringen av prosjektet har Rosenborg latt fokuset være på lyd og lys for å skape en urovekkende stemning, og den direkte kommunikasjonen mellom de to er utelatt. I stedet blir vi invitert inn i et rom hvor vi får ta og føle på hvordan det kan oppleves å være fanget innenfor Krutthusets fire vegger.
Velkommen!
10. august - 16. oktober 2022
DIALOG
Utstillingen DIALOG inngår i KunstSkansens 10-års jubileumsmarkering, og bygger på et nært samarbeide mellom KunstSkansen og Guttormsgaards Arkiv.
DIALOG synliggjør forbindelsen mellom de to organisasjonene på Blaker i Lillestrøm kommune, lokalisert bare et steinkast fra hverandre. Utstillingen viser arbeider av 11 kunstnere fra KunstSkansen og utvalgte gjenstander fra Guttormsgaards Arkiv. Kunstnerne går i dialog med objekter og tankegods fra Arkivet, og søker nye sammenhenger gjennom egne verk.
Kunstnerne er: Alf Christian Samuelsen, Astrid Maria Heimer, Berit Rytter Hasle, Greta Gjøl Hagen, Hege Bratsberg, Inge Jensen, Ingjerd Ytterdal, Nina Staff, Odd Maure, Sissel Aurland og Ulrike Niederberger.
Guttorm Guttormsgaards blikk var både inkluderende og demokratisk, men også krevende og utfordrende. Han viste oss nye koblinger og uventede forståelser og betydninger. Guttormsgaards samling, er et enestående utgangspunkt for å reflektere over hvordan vi ser verden.
Velkommen til utstillingsåpning lørdag 27.august kl 13 i Galleri Blaker Skanse, Skanseveien 43, 1925 Blaker. Utstillingen vises til og med 16. oktober og er åpen hver lørdag og søndag kl 13-16.
Lørdag 27. august åpner det tre utstillinger på Blaker:
Kl 13 i Galleri Blaker Skanse: 11 kunstnere fra KunstSkansen: DIALOG
Kl 14 i Krutthuset: Lene Tangen - glasskunstner: BEAUTY AND THE BEAST
Kl 15 i Guttormsgaards Arkiv: Hans Hamid Rasmussen: ELVA ER ET ANNET STED
Utstillingen avsluttes med kunstnersamtale i galleriet søndag 16.10 kl.14. Samtalen ledes av kurator ved Nitja Senter for Samtidskunst, Monica Holmen
10. september - 2. oktober 2022
Sissel Aurland
THE NAKED PINE
Stedsspesifikk installasjon i Krutthuset på Blaker Skanse
Utstillingen vises til og med søndag 2. oktober, og er åpen hver lørdag og søndag kl. 13-16. Velkommen!
Sissel Aurland har siden 2015 hatt atelier hos KunstSkansen på Blaker, og har utviklet en stedsspesifikk installasjon som vises i Krutthuset på Blaker Skanse i forbindelse med KunstSkansen 10-års jubileum. Hennes arbeider har tidligere blitt stilt ut nasjonalt og internasjonalt blant annet på Østlandsutstillingen, Nordnorsken, Kunsthal Aarhus i Danmark og Gagliardi Gallery i London.
Artist statement:
«Jeg jobber i et abstrakt formspråk med fokus på repetisjon og rytme. Linjen som uttrykksmiddel har alltid fulgt meg, og i arbeidene mine søker jeg etter å visualisere et repeterende uttrykk hvor den enkelte linje forholder seg til helheten. For å komme frem til kjernen er det viktig for meg å redusere virkemidlene jeg bruker. I enkelheten trer klarheten frem og i klarheten ligger kraften.»
27. august - 4. september 2022
Lene Tangen
BEAUTY IN THE BEAST
Glasskunst i Krutthuset på Blaker
Åpning 27.august kl. 14.00 med musikalsk innslag av sanger og økologisk bonde Petter Simonsen.
Lene Charlotte Tangen etablerte seg hos Blaker Skanse i 2014 og hun utstiller glasskunst laget i forskjellige teknikker. Hun har hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger i både inn- og utland, og hennes arbeider kan sees i en rekke utsmykninger og er innkjøpt blant annet hos Nasjonalmuseet.
Artist statement:
Tangen utforsker det skjøre ved materialets glass, eksperimenterer og presser det til sine ytterste grenser. Hun søker en balanse i skjørhet og form i dialog med skulpturelle problemstillinger. Lene Tangen er inspirert av arktis og forsøker ofte å gjenskape isens struktur, form og materialitet i sine glassskulpturer og slik fryse et øyeblikk av transformasjon.
4. juni - 17. juni 2022
Roalkvam - Rygvold - Skedsmo
GEOMETRISK SKANSE
KunstSkansen inviterer Terje Roalkvam, Arne Rygvold og Dag Skedsmo som årets sommerutstillere i Galleri Blaker Skanse. De er billedkunstnere og skulptører med lang fartstid i norsk kunstliv. Deres billedspråk er beslektet men med forskjellige dialekter. Alle driver en underøkelse og utprøving av materialer utført i en figurasjon som bryter mer eller mindre mot geometri.
Terje Roalkvam jobber med objekter hvor geometriske aluminiumsformer speiler naturmaterialer, formen eller deler av denne, noe som skaper et egenartete uttrykk. Roalkvam sier at han trekker naturen, som materiale, direkte inn i arbeidene sine, og bruker den ubehandlet sammen med samtidsmaterialet aluminium. Dette gir blant annet rom for refleksjon rundt begrepet tid.
Formalt er Arne Rygvold’s skulpturer en lek med spenninger. Som alle leker, rommer også denne en spenningen i seg selv – mellom det kontrollerte, regelstyrte og det frislupne, ukontrollerte. Formene i Rygvolds arbeider er gjerne enkle, med klare gestalter. Men overflaten har spor etter kompliserte, flerleddete prosesser.
Dag Skedsmo arbeider med geometriske former, blant annet innen skulptur, maleri og silketrykk. Komposisjonene er gjennomført med presisjon i kalde, gjerne blå og stålgrå farger. Arbeidene hans består ofte av presise former og er meget slagkraftige i sin enkelhet.
01 – 22. mai 2022
Europa
Åpnet lørdag og søndag kl. 12.00 - 16.00
Galleriet blir omgjort til et prosjektrom, og i helgene inviteres publikum inn i arbeidsrommet for å ta del i arbeidsprosesser og se både ferdige og pågående arbeider.
«Europa er nå truet av både det ene og det andre, men jeg henter fram gode minner fra turer på kontinentet, og tegner og maler bilder som er inspirert av europeiske myter. Men kanskje den foruroligende samtiden må med også.»
02 – 24. april 2022
Fragile Fragments
Galleri Blaker Skanse har gleden av å invitere til åpning av utstillingen Fragile Fragments lørdag 2. april kl. 13.00. Her presenteres to soloutstillinger av kunstnerne Ingjerd Holten Ytterdal og Line Prip.
Begge kunstnere tar utgangspunkt i kroppens møte med omverdenen. Line Prip inviterer betrakteren til å bevege seg gjennom sine romlige installasjoner, slik at verket erfares gjennom kroppen. Ingjerd Ytterdal er opptatt av et fenomenologisk møte med natur og arkitektur. Verkene i denne utstillingen har både eksistensielle og politiske undertoner.
Utstillingen er støttet av KunstSkansen,
LINE PRIP bor og arbeider i Akershus. Hun har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo.
I sin kunst utforsker Prip hvordan vi mennesker påvirkes av hverandre og av konteksten vi befinner oss i. Hun opplever at store deler av vår menneskelige adferd og relasjonene mellom mennesker preges av usynlige mekanismer. I sin kunst reflekterer hun over dette samspillet som, slik hun ser det, ofte preges av maktstrukturer både mellom enkeltindivid og mellom individ og samfunn.
Ifølge Prip spiller kroppen en sentral rolle i møtet med verden og i forståelsen av oss selv og andre. Et viktig utgangspunkt for hennes kunst er hvordan vi erfarer verden gjennom fysisk tilstedeværelse. For Prip spiller de usynlige mekanismene en vesentlig rolle for vår menneskelige sameksistens og i sine romlige verk jobber hun med å tolke og forstå disse mekanismene, nettopp ved å gjøre dem om til en kroppslig, sanselig opplevelse.
Verket til Line Prip sin utstilling er produsert med prosjektstøtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond.
INGJERD HOLTEN YTTERDAL bor og arbeider i Akershus. Hun har en MA i maling fra Hong Kong der hun har bodd og arbeidet i femten år. Hennes arbeid utforsker kroppens bevegelse, minnet og det forgjengelige ved hjelp av ulike teknikker som maling, porselen og collage.
En interesse for rivnings truet arkitektur utviklet seg i takt med økende gentrifisering i Ytterdals nabolag i Hongkong. Systematisk ble samfunn jevnet med jorden og erstattet av dyre luksusbutikker og leiligheter. Ønsket om å studere gammel arkitektur utviklet seg til urbane dokumentasjons vandringer. Arbeidet ble i tillegg en dokumentasjon av protestbevegelsen som eskalerte i Hongkong på den tiden.
Hongkong var i endring og skulle snart miste mer enn bare gamle historiske bygninger. Ytringsfriheten forsvant og dermed var også identiteten i ferd med å forsvinne.
Vel hjemme i Norge har Ytterdal fulgt nøye med på utviklingen i Hongkong. Journalister og advokater arresteres og aviser tvinges til å legge ned. «Mitt mål er å sette fokus på en kultur som er vant til å ytre sin mening og som nå tvinges til stillhet».
«Det ble nødvendig for meg å prosessere det som skjedde gjennom kunsten», sier Ytterdal og fortsetter: «denne utstillingen er både en hyllest, men også en avskjed.»
Ytterdal viser malerier og installasjoner i denne utstillingen.
8. mai - 4. juni 2017
Mangfold
Utstilere: SIGBJØRN BRATLIE, MARIT TUNESTVEIT DYRE, FRANCIS ENEBELI, SYLVIA HENRIKSEN, INGE JENSEN, JUNE JEANINE KRISTIANSEN, OLE LISLERUD, ELINE MEDBØE, PHILIPP SPILLMANN, GITTE SÆTRE, TORIL WIK, MALIN LENNSTRÖM-ÖRTWALL og NILS AASLAND.
Medvirkende: Blaker Skanses Venneforening, Blaker og Sørum Historielag
Med sterke historier i veggene ønsker vi med denne utstillingen å aktualisere den historiske konteksten utstillingsrommet forholder seg til i forbindelse med nasjonale markeringer som frigjøringsdagen og nasjonaldagen. Kunstnerne som stiller ut har alle en unik innfallsvinkel til tema for utstillingen som handler om nasjonal identitet.
23.11 – 08.12. 2019
Ghost in the Machine
ARNE RYGVOLD (skulptur)
Kunstneren har en sanselig tilnærming til det å arbeide med skulptur. Han bruker håndverket til å erfare og skape skulpturelle møter i rommet der spenningen og bruddene i og mellom skulpturene og materialet danner grunnlaget for opplevelse hos betrakteren. Temaene som ofte går igjen er vekst, møte, brudd, forskyvninger og bristepunkt.
Skulpturene er montert på veggen eller de henger fra taket, de gir fysiske eller psykiske romlige opplevelser, og kan leses som arkitektoniske objekter, som visuelt omformede minne eller tredimensjonal poesi.
MARIT ANNA EVANGER (fotografi)
Fotografiene er observasjoner av romlighet, lys og atmosfære. Motivene i denne utstillingen er hovedsakelig fra urskog i Femundsmarka som viser rom, bevegelser og prosesser i landskapet. Fotografen ønsker å utforske spenninger i naturen, «forstyrrelser» som fremkaller strukturelle forandringer og foruroligende landskap.
Fra åpningen: Arne Rygvold, Lars Elton (kunstkritiker), Marit Anna Evanger.
13. 11 – 05. 12. 2021
Nærområde, fotografier
NINA STAFF er en kunstfotograf som har studio ved KunstSkansen og arbeider gjerne med gamle fotografiske prosesser og tradisjonelt mørkeromsarbeid.
STIG MARLON WESTON driver et åpent mørkerom i Oslo og jobber i et spenn mellom kommersielle fotooppdrag og eksperimentelle fotokunstprosjekter.
Fotografene Nina Staff og Stig Marlon Weston har jobbet parallelt med hver sin type fotografi, inspirert av landskapet i Blaker.
Staff er opptatt av fotografisk håndarbeid og følelsen av materialitet og arbeider derfor med den historiske fotoprosessen wet plate collodion. Denne typen fotografi var i bruk i andre halvdel av 1800-tallet og krever at fotografen blander kjemikaliene for å lage sin egen film slik at den kan eksponeres i kameraet mens den fortsatt er fersk og våt. Avstanden mellom motiv og mørkerom må derfor være kort og arbeidsprosessen blir både intens og krevende. I Staff sine bilder oppleves denne prosessen som en viktig del av uttrykket. Fotografen har her pålagt seg selv mye forhåndsplanlegging og begrenser sin egen bevegelsesfrihet men skaper likevel fotografier som utstråler en tydelig tilstedeværelse og ro.
Weston liker å utfordre forventningene til kameraets betydning for den fotografiske prosessen og har for denne utstillingen jobbet med enkle, selvlagde pinholekameraer. Ved å lage et lite hull i en lystett boks blir den til et kamera der hullet fungerer som en kameralinse som avtegner et omtrentlig skarpt bilde på film lagt inn i boksen. Weston har laget slike boks-kameraer med mønster av flere hull og fotograferer dermed bilder der motivet eksponeres flere ganger samtidig. Pinholekameraer tar mye av kontrollen over bildet vekk fra fotografen og Weston har derfor brukt mye tid på å forestille seg hvordan boksene hans ser motivet. Ved å planlegge hvordan kameraet lages og plasseringen av hullene har han kunnet gjengi opplevelsen av motivet på en ny men likevel gjenkjennelig måte.
Begge fotografene har tatt utgangspunkt i landskapet i Blaker og fotografert motiv som de finner både unikt og typisk. Enkle bilder av trær, åkre, elva og bygninger går igjen i utstillingen og understreker det kjente og nære samtidig som det gjengis med et nytt blikk. I galleriet flettes deres to inntrykk sammen til en opplevelse der landskapet løftes ut av dets spesifikke ramme og inn i en større forståelse av hvordan vi erkjenner nærhet og tilhold til et sted.
Nina Staff har blitt spesielt fascinert av de praktfulle trærne som omkranser Blaker Skanse der galleriet ligger. Hun har også tatt med seg kameraet til historiske steder som fremdeles preger landskapet rundt Glomma, som Fetsund og Bingen lenser. Her knytter bildene hennes dette stedets historie sammen med nåtiden gjennom bruken av fotografiske prosesser fra en fjern fortid.
Stig Marlon Weston har formet bildene rundt idéen om å fange et blikk der erkjennelse og fantasi glir over i hverandre. Med utgangspunkt i Blaker kirke som fokuspunkt for landskapet rundt har han sett etter den åpne horisonten og fotografere overgangen mellom jorda og himmelen. Ved å presentere bildene i et format som refererer til kirkevinduer ønsker han å trekke landskapet inn i gallerirommet og knytte sammen et blikk på landskapet som både ser utover og innover.
27-28 november 2021
Åpen dag og pop-up butikk!
KunstSkansen og Norske Kunsthåndverkere Viken inviterer:
27-28 november åpner 18 kunstnere sine atelierer og verksteder på KunstSkansen og inviterer publikum inn! Her kan du oppleve kunst før den tar veien ut i gallerier, museer og offentlige rom. En gylden mulighet til å få innblikk i en kunstners hverdag på Skansen og se hvordan kunstnerens arbeidsplass fungerer.
Guidet omvisning foregår kl. 12 og kl. 14. hver dag -med oppmøte utenfor Smia. På Blaker Skanse vil det også være julemarked denne helgen. KunstSkansens kunstnere selger kunst og kunsthåndverk i Pop-Up butikken i Smia.
Arrangementet er gratis og passer for store og små!
02. oktober – 07. november 2021
YTTERSEN/BØRRESTAD
SNORRE YTTERSTAD er en kunstner som gjør tilsynelatende hverdagslige og enkle grep med kjente objekt og gjenstander. Med fokus på den underliggende historien i all transformasjon, skaper han nye vrier på det kjente. Ytterstad setter i sving intrikate og humoristiske samspill mellom funksjon, form og begrep, resultatet er ofte overraskende og samtidig framstår de som innlysende. Til utstillingen i Galleri Blaker Skanse viser Ytterstad nye arbeider. En serie abstrakte bilder som danner ramme for en abstrakt skulptur.
Snorre Ytterstad (født 1969) er billedkunstner født i Bodø. Ytterstad bor og arbeider i Oslo. Han har utdanning fra Vestlandets Kunstakademi i Bergen (1992–95) og fra Statens Kunstakademi i Oslo (1995–96). Ytterstad har hatt en rekke separatutstillinger blant annet på Akershus Kunstnersenter (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2018), Nasjonalmuseet Museet for Samtidskunst (2011). Ytterstad har også deltatt i en rekke gruppeutstillinger, blant annet på Skulptur-biennalen, Vigelands Museet (2017), Lorck Schive, Trondheim kunstmuseum (2015), UKS-biennalen, Henie Onstad Kunstsenter (1998).
TOR BØRRESEN: Et objekts verdi er sjelden absolutt (slik som f.eks lengden på en meter). Verdien til objekter vurderes etter hva samfunnet til enhver tid er opptatt av. Tor Børresens verk blir ofte til ved at han vender kjente kulturelle fenomener mot seg selv, på en slik måte at betrakteren må reforhandle kontrakten med objektenes verdi. Kunstnerskapet til Børresen kan leses som en legering av humor og alvor hvor sansen for mentale forviklinger til dels er materialet for hans kunstproduksjon. Ved å sjonglere med symbolske systemer, konstruerte tilfeldigheter og fingerte katastrofer tvinges man til å gå i nærkamp med gjenstandenes bakenforliggende betydninger. Utstillingen i Galleri Blaker Skanse vil bestå av objekt, skulptur, foto, og installasjon.
Tor Børresen (født 1963 på Hamar). Bor og arbeider i Oslo. Utdannelse fra Høyskolen for Kunsthåndverk og Design - Bergen (1985-88), Vestlandets Kunstakademi-Bergen (1989-1993). Børresen var med i oppstart og drift av Galleri Struts i Oslo (1994-1998). Han var en av kunstnerne bak duoen GOOD GUYS BAD GUYS, aktive på1990 tallet. Børresen har holdt en rekke separatutstillinger, blant annet på Fotogalleriet, Kunstnerforbundet, Oslo Kunstforening. Børresen har også deltatt på en rekke kollektivutstillinger blant annet Oslo Kunstforening, Vigelandsmuseet, Bergen Kunstforening (Bergen Kunsthall), Kunstmuseet Kube (Ålesund). Børresen vant DnB Sparebankstiftelsens pris i 2016.
28.08 – 19.09. 2021
To landskap
I vår serie utstillinger i Galleri Blaker Skanse som har tatt for seg natur og landskap uttrykt gjennom maleriet, er vi stolte over og kunne presentere «To landskap med Greta Gjøl Hagen og Bjørnulf Dyrud.
GRETA GJØL HAGEN er opptatt av møtet mellom menneske og natur. Gjøl Hagen maler og tegner på papir. Hun komponerer maleriene i collageteknikk. En arbeidsprosess som setter spor i flaten. Med collagen fremhever hun de organiske og konstruktive formene som oppstår. Lik spor fra geologiske perioder i landskap fremtrer figurasjoner som går i retning av vekster, trær og båtformer i billedflaten. Figurer og konstruksjoner som peker på natur og tidlig kultur. Gjennom den kunstneriske prosessen er bildet selv i ferd med å bli natur.
BJØRNULF DYRUD er inspirert av nyekspresjonismen, en dominerende retning innen billedkunsten fra slutten av 1970-tallet og frem til midten av 1980-tallet. Selv sier han at hans bildeuttrykk går i retning av lyriske abstraksjoner hvor innslag av natur og mennesker kan spores. Materialene hans er akryl og tempera med innslag av sand og slagmetall som Dyruds maleri beveger seg i landskapet. Eller rettere sagt, gjennom landskap, hvor horisontlinjer brytes opp av maleriske eruptive krefter. Fargesterke elementer klinger ut i store billedrom gjennom overbevisende komposisjoner.
Bildene peker på hendelser hvor krefter støter sammen og elementer og figurer fødes og oppstår.
28.06 – 08.08. 2021
Landskapet i landskapet
Galleri Blaker Skanse og KunstSkansen inviterer til utstillingen Landskapet i Landskapet. Dette er vår andre sommerutstilling hvor vi inviterer billedkunstnere som gjennom maleriet utforsker og uttrykker ytre og indre landskap «For meg blir landskapsmaleriene først og fremst et speil på sinnsstemninger, der det ikke dreier seg om å gjenskape naturen, men om å konsentrere uttrykket slik at man kan kjenne igjen en stemning, har Ørnulf Opdahl forklart.»
Opdahl søker å fange landskapets skiftende atmosfærer hvor stemningen er det viktigste å formidle. Han har fornyet det norske landskapsmaleri i tradisjonen etter J.C Dahl og Peder Balke, og har vunnet et stort publikum gjennom sine gjenkjennelige stemninger. Motivene er hovedsakelig hentet fra Sunnmøre traktene, men gjennom stor grad av komprimering og abstraksjon formidles et gjenkjennelig landskap hos mange.
Opdahl er bredt kulturelt orientert, og i tillegg til å søke inspirasjon blant europeiske mestere som Velázquez, Rembrandt og Turner har han hentet impulser fra eldre kulturer i og utenfor Europa, der særlig østasiatisk litteratur og filosofi har hatt betydning. I hovedsak er oljemaleriet Opdahls medium, men han arbeider også mye med akvarell, tegning og litografi, alltid kjennetegnet av hans store håndverksmessige dyktighet. «Det er ei kløftmellom naturen og det menneskeskapte, en slags uro. Søvn og drømmer er en tilstand mellom natur og kultur, sier Astrid Nondal, som derved kommer fram til et drømme-aktig og litt tvetydig uttrykk. Jeg liker å ha natur og landskap som utgangspunkt når jeg arbeider, men jeg lager ikke stedspesifikke landskap.» Ved tidligere utstillinger har Nondal skildret mørkstemte skogslandskaper med stemningsladet innhold.
Denne gangen har hun skrellet av både detaljer og emosjonelle undertoner. Utstillingen «Omvandringer», Galleri Haaken 2018, et ord jeg ikke har sett før, men som synes å peke på en visuell vandring i vidstrakte landskapsformasjoner som kunstneren organiserer i et overblikk- perspektiv. Det er tydelig at kunstneren har hentet inspirasjon fra helt nye kilder. I pressemeldingen nevnes japanske tresnitt, Hertervigs akvareller og landskapsbakgrunnen i middelaldermalerier. (Kunsthistoriker-kritiker Paul Grøtvedt) Yngve Hagbart Henriksen: «Jeg jobber med tilstandsrapporter fra landskapet og livet jeg lever med base i Lofoten. Historiene mine reflekterer indre og ytre tilstander, som en dagbok. Jeg bor og arbeider med base i Lofoten.»
Det handler om røtter, identitet, minner og min egen historie på mange måter. Dette landskapet eier støy og stillhet, styrke og vemod. Det bor et stort lys i det, og et stort mørke. Jeg er ikke opptatt av det stedspesifikke landskapet, men snarere en nordlig energi som både er av fysisk og mental karakter. Hver dag har sin historie, sitt avtrykk. Jeg lytter, kjenner etter, prøver å fange et øyeblikk.
Jeg er opptatt av maleriet som språk, og ser mitt arbeide som en kontinuerlig forskning." I Yngve Henriksens virke som kunstner, er det ingen motsetning mellom det lokale og det internasjonale. I en årrekke har Henriksen skapt kunst i sin hjemby Svolvær og utforsket lyset og landskapet i Lofoten. Det er en utømmelig kilde til inspirasjon.
Åpningskonsert
Ruth Solveig Steinsland og Caroline Eidsten Dahl har spilt sammen siden 2018. Blokkfløyte-duoen fikk høsten 2020 mulighet til å reise på konsertturné til Japan, med støtte Sasakawa-fondet, et fond som fremmer kulturutveksling mellom nordiske land og Japan.
Denne reisen ble avlyst pga korona, men duoen har fått fornyet støtten og satser på Japan-turné i løpet av 2022. Lene Grenagers verk for to blokkfløyter og tape «Waning crescent» (2020) får derfor sin urpremiere på Blaker skanse, istedet for i Osaka! Det blir også en japansk duett, «Village Holiday» av Satoru Nakanishi.
16.01 – 14.02. 2021
Collective Resilience
Utstillingen «Collective Resilience» viser en samling av 20 kunstnere som har produsert kunst i en tid med usikkerhet. Det har vært en utfordring å opprettholde fokus under pandemien for alle, og for kunstnerne å beholde troen på at man en dag kan samle et publikum og holde utstillinger igjen. Utstillingen representerer en kollektiv viljestyrke materialisert i en visuell spennvidde av billedkunst, installasjoner og skulpturer. (Definisjon av resilience, (norsk: resiliens): Resiliens er psykologisk motstandskraft, de faktorer som har sammenheng med at man beholder en psykisk styrke og helse til tross for stress og påkjenninger. Å være resilient vil si at man er robust.)
05.09 – 27.09. 2020
Prosjektrom EUROPA
«Prosjektrom» er et nytt konsept under utprøving i Galleri Blaker Skanse. Det går i korte trekk ut på at en eller flere kunstnere disponerer galleriet i 1 mnd. Publikum inviteres til å følge prosessen noen dager hver uke, og perioden avsluttes med en utstilling.
Først ut er BERIT RYTTER HASLE. Prosjektet heter Europa, da alle tegninger og malerier er derfra, før og nå. Bakgrunnen er at jeg reiste mye i Vesteuropa som ung, og at jeg leste mye europeisk litteratur. Om jeg kan få si det, har jeg alltid elsket Europa, og ville gjøre noe med det. Spesielt «hennes» fortid har jeg befattet meg med. Galleriet er åpent for publikum 22 februar til 20.mars, lørdager og søndager kl 13 til 17.
18.01 – 09.02. 2020
Renninger
Lørdag 18. januar 2020 kl. 13 åpner årets første utstilling i Galleri Blaker Skanse som har fått tittelen RENNINGER. Velkommen!
Kunstnerne er; SOFIA KARYOFILIS, SISSEL AURLAND, INGE JENSEN og ALF CHR. SAMUELSEN, som har alle atelierer/verksteder på Blaker Skanse hos KunstSkansen.
Arbeidene fra de fire kunstnerne danner basis for utstillingen som har linjen som tema. De fire kunstnerne tilnærmer seg linjen brukt som et visuelt virkemiddel på hver sin måte i hvert sitt kunstnerskap. Verkene til SOFIA KARYOFILIS har en uendelighet over seg der verket strekker seg ut i rommet. SISSEL AURLAND sine papirtegninger med tette repeterende loddrette linjer inngir til en taktil sanselighet. I INGE JENSENs verk er linjen brukt til å bygge opp rom i maleriet, og i ALF CHR. SAMUELSENs verk er linjer av metall flettet sammen i ulike vevnader. I utstillingen er kunstnernes blikk og refleksjon førende for innfallsvinklene, der fordypning og materialitet er stikkord.
I verket Subtraktive skikkelser har KARYOFILIS benyttet røret og kveilen som omriss av en korpusform i betydningen linje og som romlig tegning. Linjen strekker seg videre opp av kvilen og er «tegnet» ved hjelp av hammer så den varierer i retning og tykkelse. Ut ifra et latent potensial innenfor en avgrenset ramme, tar verket i bruk trykkfargesystemet CMYK, og stiller linjene i forhold til de hvite galleriveggene som omsluttende «trykkflate». (Dette subtraktive fargesystemet fungerer ved at fargene hindrer hvitt lys i å trenge igjennom, eller lys fra å reflekteres tilbake fra det hvite bakteppet, ut ifra sammensetning, tetthet og overlapping med hverandre). CMYK- fargene viser og til mulighet for reproduksjon og multiplisere.
I verket Stille og Stort har AURLAND benyttet papirets evne til å danne en skulpturell form. Den store papirflaten henger fra taket etter det ene hjørnet og formes av tyngdekraften. Begge papirets sider er fylt med linjer i den hengende lengderetningen, der repeterende loddrette linjer er tett tegnet uten å krysse hverandre. Små bevegelser i hånden og små variasjoner i mellomrommene er med på å uttrykke en taktil kvalitet. Linjene reflekterer hele kroppens engasjement, der hver linje er tegnet i en eneste lang bevegelse. Papirets tilfeldige og naturlige bevegelser bestemmer hva som er tilgjengelig for betrakterens opplevelse.
I billedkunsten reflekterer JENSEN over natur og kulturinntrykk. Sentralt er arbeidene med trær/skogs-interiør som tema. Gjennom skoginteriørene ønsker han å formidle det sykliske i naturens prosesser som også vår eksistens er helt bundet opp i. Til utstillingen har han tatt utgangspunkt i trær, der hengebjørk-stammer fra Blaker Skanse er brukt som «modeller». Han har lånt første vers av diktet «Fra en tømmerhoggers dagbok» av Hans Børli, som sier det så presist:
Det er høyhet og ro over et tre. Sterkt, likevel gripende vergeløst, står det på moen og tenker milde jordtanker, tålmodighet.
Ei skinnende kvit neverbjørk, ei gammal furu med bronsearmene strakt ut i uendelig ømhet for vindene.
Vev er SAMUELSENs faglige plattform. Enkle spikerrammer og store bordflater erstatter vevstolen, mens ull og bomull er byttet ut med metalltråder. Naturen og kulturelle uttrykk er viktige inspirasjonskilder. Resultatet er summen av modning og bearbeidelser, i spennet mellom orden og et tilsynelatende kaos.
Utstillingen er støttet av www.KunstSkansen.com
05.05 – 26.05 og 29.06 – 04-08. 2019
Landskap i 4 temperamenter
Opp gjennom kunsthistorien har vi snakket om det naturskjønne. Har det opphørt å eksistere, eller representerer ikke lenger naturen uskyld og lengsel for det menneskelige blikket?
Da J.C. Dahl laget nasjonalromantiske bilder av fosser og fjell på begynnelsen av 1800-tallet, var det en måte å se landskapet på som var nytt for folk som hadde opplevd den industrielle revolusjonen. I dag står naturen i vår sivilisasjons kritiske klimafase fram for oss som truende, full av apokalyptiske tegn og varsler om mulig forestående katastrofe.
Hvorfor kunstnere velger å gå tilbake til landskapsmotivet, som tar opp i seg vår nye måte å betrakte naturen på, er kanskje selvsagt. Vi lever i en teknologisk og klimakritisk tidsalder, og det er på tide å gjenoppdage landskapet igjen slik det fremtrer for oss. Motivet er det samme. Natur som landskap. Det er blikket på naturen som har endret seg – både for kunstner og betrakter.
Fritt etter Ingeborg Stana
BERIT MYRVOLD: «For meg har alltid fargen vært vesentlig for å komme på plass i verden. Som maler er det i fargen jeg finner svaret og kan arbeide fram et motiv. Jeg samler på øyeblikk der to farger møtes som har denne synlige betydningen at den kan åpne opp for en løsning.»
ASLE NILSEN: Hos Asle Nilsen «oppstår kvaliteter i vekselspillet mellom den fysiske maleprosessen og den grad av kontakt som oppnås underveis der alt befinner seg på spranget til dannelse av noe gjenkjennelig, uten at det 'tilfeldige' strøket mister sin karakter og kvalitet som abstrakt strøk og form.»
INGEBORG STANA: «Som moderne landskapsmaler er det noen spørsmål jeg ofte stiller meg: Kan vi finne frem til en forsoning med naturen gjennom å la naturen arbeide i oss? Kan vi, i stedet for å kontrollere naturen, bli naturens instrument?»
DAG THORESEN: «Fargen og maleri har jeg holdt på med siden tenårene. Et maleri kan ta en time eller ti år. Utførelsen bør helst ha en kroppslig følelse, være ladet og direkte. Å male bilder byr på interessante problemstillinger, men det er ofte i den intuitive 'hodeløse leken' at de beste bildene oppstår.»
23.03 – 07.04 2019
VRENGT
maleri, keramikk, installasjoner
«Huden min er det eneste som hindrer meg fra å være alle steder på en gang»
Åpningstale ved «kunstpsykolog» Raquel Wilner, som jobber aktivt innen interdisiplinær formidling av kunst og vitenskap.
Utstillingen viser nye enkeltarbeider jobbet frem i prosjektperioden av Ronja Allum, Sissel Aurland og Anja Borgersrud: Keramiske objekter og installasjoner i metall, tekstil, tre, porselen, og malerier. Utstillingen er resultatet av et prosjekt der kunstnerne gjennom ett år har jobbet tett sammen via samtaler og ideutveksling knyttet til den kunstneriske prosessen, og på den måten påvirket hverandres arbeider.
«Vi ønsker i dette prosjektet å fokusere på det som er de sjelelige markørene, der hendelser i livet setter spor på innsiden. Tittelen «Vrengt» henspeiler på dette ønske om i overført betydning å vrenge seg og slippe de indre tankelandskapene ut.»
RONJA ALLUM, Reisende Rom II: De reisende rommene er et prosjekt som handler om livet som en reise og hvordan vi må slå leir av og til og prøve å fortelle andre om hva vi har opplevd på veien for at vi selv skal forstå hvor og hvem vi er. Ronja Allums Reisende Rom installasjoner handler om å lage slike leirplasser hvor hun kan invitere andre inn til å sitte ned midt inne i hennes egen samling av inspirasjon. Ved disse leirplassene fortelles ikke en historie alene i ord, men også i former. «Reisende Rom II» består av støpte porselensformer, tekstiler, metall og lys. De ulike delene glir over i hverandre, danner mønster og gror ut i rommet og forsvinner, for så å dukke opp igjen et annet sted. Formene er en videreføring av former hun har jobbet med i mange år, og som vi finner igjen i flere av hennes arbeider. Prosjektet viser en personlig reise både gjennom livet og kunsten. («Reisende Rom II» er den andre installasjonen i dette prosjektet. «Reisende Rom I» var Allums masterprosjekt fra kunsthøyskolen i Oslo. )
SISSEL AURLAND, Floating: Skulpturen «Floating» er en kommentar til travelheten i samfunnet, og vårt jag etter å reise og å gjøre, en travelhet som kan bidra til at vi mister kontakten med oss selv og vår indre stemme. Hvordan føles det å være vektløst, forholde seg stille, bare være og fokusere på egen pust og hjerterytme? Buddah ber oss om å ta et skritt tilbake; Du er ikke en separat tilstedeværelse, du er koblet til alt som eksisterer i hele universet. Verket består av en vrimmel av tynne skiver av trestammer, tredd på nylontråd hengende fra taket i en oval form. Trestammene har beholdt sin naturlige form, skåret opp i skiver blottlegges årringene og andre spor som forteller om tid av levd liv.
The passing of Time: Installasjonen «The passing of Time» tematiserer livets forgjengelighet og det faktum at vi fødes, lever og dør. Vi higer etter tidløshet, det smerter oss at tiden går; Tiden smerter oss. Tiden er selve smerten. Verket er en kommentar til det abstrakte begrepet tid, som i vår forståelse ofte oppfattes lineært og således direkte kobles til livets forgjengelighet. Men er tiden lineær, eller er det bare en måte hjernen vår oppfatter forandring på? Den ene delen av verket viser en serie keramiske objekter i utvikling og oppløsning plasset på en gressmatte. Den andre delen av verket består av en serie sorte keramiske objekter hengende fra taket i dialog med flere versjoner av en malt sort form.
ANJA BORGERSRUD, De syv Cystre: Tekstil og keramikk. Omhandler tematikk rundt hvordan å håndtere sykdom og sårbarhet med humor, illustrert av historien om moren min sine syv cyster.
Sånn er det: Keramisk skulptur. Gruppe på tre skulpturer som viser spennet mellom indre sårbarhet og fortvilelse, og utsiden som vises mot verden, og ulike grader av indre og ytre kollaps og oppsprekkinger.
Fortelling om Forsvinning – Beretning om beskyttelse: Installasjonen består av plater i keramikk satt sammen med ståltråd og lintråd, hengende fra taket. Verket viser spennet mellom et ønske om styrke – i motsetning til anonymitet i sårbare situasjoner der man som menneske føler seg naken og blottlagt.
Huden er den fysiske grensen mellom den komplekse, levende verden av blodårer, ben og tarmtotter innenfor og det mangfoldige universet utenfor, komplett med mosedekkede steiner, bygater og ikke minst andre levende vesener – selv dekket av hud.
Verdenen innfor er en dobbel verden, skjult mellom grå og hvit substans og aktivt levende som elektriske signaler finnes et annet landskap, en mentale stjernetåke. Rom innenfor rom av minner, følelser, filosofiske smuler og drømmer om blomstrende kaniner. Huden heiner også om denne verdenen mot landskapet utenfor. Et indre og et ytre, begge landskap.
Utstillingen er gjennomført med støtte fra KunstSkansen.
Ronja Allum; kunsthåndverker, metall. Sissel Aurland; Billedkunstner, maleri og skulptur. Anja Borgersrud, Kunsthåndverker, keramikk.
26.01 – 16.02 2019
TENEBROSITY
Møteutstilling Ian Damerell og Odd Maure
DAMERELLS tegninger er basert på monumental arkitektur. De forsøker å vise at i etterspørselen etter storhet, blir bygninger til slutt forandret, men i denne usikre tilstand har de fortsatt en viss kraft.
MAURE bruker skog og naturen som emosjonelle speil for refleksjon. Han bruker referanser til tidligere kunstneriske retninger, men det er en nærhet i hvordan mediet omdefinerer omgivelsene.
Motivene er ulike, men relasjonene berører begge kunstnerne. At kull er det valgte redskap for både Ian Damerell og Odd Maure, gir tegningene et flyktig og samtidig mørkt uttrykk.
19.01 – 02.03 2019
KunstSkansen sammen
Fellesutstilling
Keramikk, figurativt og abstrakt maleri, metalskulpturer, tekstilinstallsjon, grafikk, pairklipping, vev med tråder og bånd av metall, treskulpturer
RONJA ALLUM, SISSEL AURLAND, ANJA BORGERSRUD, BO BISGAARD, MAIA BIRKELAND, HEGE BRATSBERG, GRETA GJØL HAGEN, BERIT RYTTER HASLE, JINGXIN GENG, SOFIA KARYOFILIS, INGE JENSEN, ODD MAURE, REIDUNN MOE, ARNE RYGVOLD, ALF CHR. SAMUELAEN, TORIL WIK
24.11 – 09.12 2018
Spor i tid
Kurator: Toril Gjermundsdatter Wik
REIDUNN MOE - BERIT RYTTER HASLE - SOFIA KARYOFILIS - ODD MAURE - SISSEL AURLAND - ALF CHRISTIAN SAMUELSEN - GRETA GJØL HAGEN - JINGXIN GENG - BRITT RONJA ALLUM - INGE JENSEN - TORIL GJERMUNDSDATTER WIK - ANJA BORGERSRUD - LENE TANGEN - ARNE RYGVOLD - HEGE BRATSBERG - MAIA BIRKELAND - BO BISGAARD
Med denne utstillingen vil KunstSkansen trekke linjene både framover og bakover i tid, og de kunstneriske sporene fra de 17 kunstnerne som stiller ut vever det hele sammen.
2018 vil stå som et viktig historisk år for Blaker. Det er året da historiske fakta har blitt avdekket ved arkeologiske utgravninger og grunnlaget for framtidens historie er lagt. Det er året da riksantikvaren har fredet Blaker Skanse, og året da da Sørum Kommune har overtatt eierskapet. Det ligger en felles vilje fra politikere, lokalmiljøet og kunstnerne som er virksomme på stedet for bevaring og utvikling.
På utstillingen vises bilder fra utgravninger som fant sted i år, samt et mangfold av kunstneriske uttrykk som bygger på stedets lange kunsthåndverkstradisjoner.
Ordfører Marianne Grimstad Hansen åpnet utstillingen. Camilla Cecilie Wenn, arkeolog ved Kulturhistorisk Museum, fortalte om utgravningene.
September 2018
Kontraster mellom by og land
«Kontraster mellom by og land» er en utstilling i serien «Møtet», der medlemmer av Kunstskansen på Blaker Skanse inviterer eksterne kunstnere til å stille ut sammen i Galleri Blaker Skanse.
Keramiker ANJA BORGERSRUD har invitert grafiker og billedkunstner LINE MARSDAL til å sammen lage en utstilling der de utforsker hvordan mennesket med bakgrunn i stedet man kommer fra opplever bygd og by på ulike måter.
September 2018
Ly for natten
13 arkitektstudenter + veileder Pasi Aalto fra NTNU Wood har nettopp gjestet Blaker Skanse for å utvikle små overnattingsenheter. Dette er et samarbeid med KunstSkansen. Bildene viser første prototype. Den skal videreutvikles og etter planen settes i produksjon ved Rindalshytter.
Foto : Alf Christian Samuelsen